Ağız hastalıkları

Ağız hastalıkları birçok ülke için büyük bir sağlık yükü oluşturur ve yaşamları boyunca insanları etkiler, ağrı, rahatsızlık, şekil bozukluğu ve hatta ölüme neden olur. Bu hastalıklar yaygın risk faktörlerini diğer başlıca bulaşıcı olmayan hastalıklarla paylaşır.

Ağız hastalıklarının yaklaşık 3,5 milyar insanı etkilediği tahmin edilmektedir.

Kalıcı dişlerde tedavi edilmemiş diş çürüğü (diş çürüğü), Global Hastalık Yükü 2017'ye göre en yaygın sağlık durumudur.

530 milyondan fazla çocuk süt dişi çürüklerinden (süt dişleri) muzdariptir. Diş kaybına neden olabilecek ciddi periodontal (diş eti) hastalığı da çok yaygındır ve küresel nüfusun neredeyse% 10'u etkilenmektedir.
Ağız kanseri (dudak veya ağız kanseri) bazı Asya ve Pasifik ülkelerinde en yaygın üç kanserden biridir.

Çoğu yüksek gelirli ülkede, diş tedavisi toplam sağlık harcamalarının% 5'ini ve cep dışı sağlık harcamalarının% 20'sini ortalamaktadır.
Düşük ve orta gelirli ülkelerin çoğu ağız sağlığı koşullarını önlemek ve tedavi etmek için hizmet sağlayamamaktadır.
Ağız hastalıklarına katkıda bulunan faktörler, şeker, tütün kullanımı ve alkolün zararlı kullanımı yüksek sağlıksız bir diyettir.

Ağız sağlığı sorunlarının çoğu şunlardır: diş çürüğü (diş çürüğü),periodontal hastalıklar, oral kanserler, HIV'in oral belirtileri,
oro-dental travma, yarık dudak ve damak ve noma (ağızda en çok çocukları etkileyen şiddetli kangren hastalığı) . Çoğu ağız sağlığı durumu büyük ölçüde önlenebilir ve erken aşamalarında tedavi edilebilir.

Hastalık Araştırması 2017 Küresel Yükü ağız hastalıkları en sık şartı olmasından daimi diş çürüğü ile dünya çapında yakın 3,5 milyar kişiye etkilediği tahmin. Küresel olarak, 2,3 milyar insanın kalıcı diş çürüğü ve 530 milyondan fazla çocuğun birincil diş çürüğü muzdarip olduğu tahmin edilmektedir

Düşük ve orta gelirli ülkelerin çoğunda, artan kentleşme ve yaşam koşullarındaki değişiklikler ile ağız hastalıklarının yaygınlığı
artmaya devam etmektedir. Bu öncelikle florüre (su temini ve diş macunu gibi ağız hijyeni ürünlerinde) yetersiz maruz kalma ve
toplumdaki ağız sağlığı hizmetlerine zayıf erişimden kaynaklanmaktadır. Tütün ve alkolün yanı sıra şeker bakımından zengin
yiyecek ve içeceklerin pazarlanması, ağız sağlığı koşullarına ve diğer bulaşıcı olmayan hastalıklara katkıda bulunan ürünlerin artan tüketimine yol açmıştır.

Periodontal (dişeti) hastalığı

Periodontal hastalık, dişi çevreleyen ve destekleyen dokuları etkiler. Hastalık kanama veya şişmiş diş etleri (diş eti iltihabı), ağrı ve bazen kötü nefes ile karakterizedir. Daha şiddetli formunda, dişten ve destekleyici kemikten uzaklaşarak dişlerin  evşemesine ve bazen düşmesine neden olabilir. Şiddetli periodontal hastalıkların küresel nüfusun yaklaşık% 10'unu etkilediği tahmin edilmektedir.
Periodontal hastalığın ana nedenleri kötü ağız hijyeni ve tütün kullanımıdır.

Ağız kanseri

Ağız kanseri, dudak kanserlerini, ağzın diğer kısımlarını ve orofarenksi içerir. Dudak ve ağız boşluğunun küresel kanser insidansı)
100.000 kişi başına 4 vakada tahmin edilmektedir. Bununla birlikte, dünya çapında geniş bir varyasyon vardır: kaydedilmiş vakalardan 100.000 kişi başına yaklaşık 20 vaka. 3 Ağız kanseri erkeklerde ve yaşlılarda daha sık görülür ve sosyoekonomik duruma göre değişir.

Bazı Asya-Pasifik ülkelerinde, oral kanser insidansı en iyi üç kanser arasındadır.

Oro-dental travma

Oro-dental travma diş, ağız ve ağız boşluğunun yaralanmasından kaynaklanır. İnsanların yaklaşık% 20'si hayatlarının bir noktasında travmadan dişe maruz kalmaktadır. 7 Oro-dental travma, dişlerin hizalanması ve çevresel faktörler (güvenli olmayan oyun alanları, risk alma davranışı ve şiddet gibi) gibi oral faktörlerden kaynaklanabilir.
Tedavi maliyetli ve uzundur ve bazen diş kaybına neden olabilir, bu da yüz ve psikolojik gelişim ve yaşam kalitesi için komplikasyonlara neden olabilir.

.